Hur noga/petig är du i stallet?

Faktiskt något jag tänkt på lite.
Då jag själv inte riktigt vet vad jag ska kalla mig?
Måste jag välja så är jag nog ganska så petig, nästan lite för mycket.
Tex som Sanna skrev här om dagen (http://sannaaaaolsson.blogg.se/2010/november/nagon-annan.html)
att hon hatar när någon annan mockar till henne.
Jag är exakt likadan!
Jag vill ha det på mitt sätt.

Mockning
När jag mockar så är jag först och främst skit noga med att allt bajs kommer ut.
ALLT verkligen, kan stå och hålla på att sparka runt i boxarna i typ en halvtimme för att verkligen få ut allt.
Sen så (vi har spån till mina ponnysar) tar jag in allt spån från kanterna till mitten.
Då kan hästen liksom få bädda själv på sitt sätt och efter hur den vill ha det.
Och så ser det mycket bättre ut än om allt ligger utsparkat i kanterna.
Sen när jag gjort det så drar jag grepen över hela boxen (uppochner) så det blir jämnt och snyggt och inga kanter.
För det skall vara snyggt också när jag går därifrån.
Inte bara rent och snyggt med.
Haha jag vet det låter eller är säkert skit petigt, men sån är jag!
Jag vill ha det på mitt sätt ;)
Så om någon annan mockat åt mig så måste jag alltid mocka lite till.
Eftersom ingen är lika noga som mig och inte har gjort som jag vill ha det haha.

Sen så allt annat som hö, vatten, hur sadlarna hänger, sopning i stallet, vart täckena är knäppta och allt annat i ett stall är jag också jätte noga med!

Höet
Höt tex har jag i ikea-kassar.
Då båda mina hästar sparkar runt höet något förskräckligt om det ligger på marken.
Och då blir det skit jobbigt att mocka, det ser jätte slarvigt ut, och dom äter ju inte upp allt heller.
Och den påsen hänger fast i ett grimskaft.
Och grimskaftet drar jag igenom de kortaste handtaget på påsarna, och sen tillbaka och knäpper fast i sig själv igen.
Det är SKIT VIKTIGT att man knäpper fast kassarna just så, annars hänger dom alldeles för långt ner.

Vattnet
Jag fyller på halva hinkarna med vatten.
Sen går jag och hämtar en hink var med varmt vatten och fyller på i deras hinkar.
Också något som MÅSTE göras för det tycker jag är bra.
Dom dricker mer när vattnet inte är så iiiiskallt som det är nu på vintern.
Så vattnet blir ljummet och bra när man har i varmvatten, och båda hästarna dricker direkt när jag hällt i det.
Vilket är ett bra texken :)

Sadlarna
Dom skall hänga på rätt plats, med rätt skydd och schabraket skall vara slätt och jämnt under.
HATAR när det är väck och grejer under schabraket när dom hänger på sadelhängaren.
Det ser jätte slarvigt ut, och schabraket formar sig ju lite så då också.
Jätte jobbigt!
Så det är en till sak jag är noga med.

Sopning
Jag sopar i stallet varje dag!
Noga och snyggt.
Det skall vara fräscht i ett stall enligt mig, och att sopa är en jätte enkelt sak som fräschar upp lätt och snabbt! :)

Täckena
Hästarna går ju med täcken nu varje dag.
Och att knäppa dom på rätt spänne är JÄTTE viktigt!
Esmeraldas täcken knäpps på första spännet.
För knäpper man det hårdare sitter det skit hårt där fram och spänner jätte mycket runt halsen!
Och under knäppet så viker sik liksom själva täcker bakåt.
Och Julias täcken knäpps på andra späppet av samma orsak.
Vet inte hur många gånger jag sagt detta till mamma och pappa.
Men nu har dom faktiskt (ÄNTLIGEN) fattat det.
Menar hur roligt är det att gå omkring med ett täcke som sitter och spänner skit hårt?
Så det är otroligt viktigt!

Så ja, sån är jag i stallet haha.
Ganska petig nog faktiskt.
Men inte så att jag blir pedantisk (eller vad det heter :o?).
Alltså ett stall är ju ändå ett stall, allt kan inte vara rent och snyggt jämnt.
Men dom enklaste sakerna som är lätt att göra noga, tycker jag man skall göra noga ;)

Så hur är nu du i ditt stall? :D
Är du precis som jag eller raka motsatsen?
Kul att veta :D
Alla är ju inte samma :)






Kommentarer
Postat av: Jessika

Haha typ allt du skrivit, sån är jag också. Jättepetig! Fast jag är mycket för att det ska gå SNABBT också, fast ändå bli noggrant gjort. Det är något som sitter i sen jourerna på dingleskolan...



Fast ja, höet kan jag lugnt lägga in på marken i boxarna... hästarna bara NOM NOM NOM NOM, inte en chans att de lämnar kvar ett endaste strå inte! xD

2010-11-25 @ 22:42:08
URL: http://www.jessikaung.blogspot.com
Postat av: linnea

Ungefär som du. Men ibland när jag är trött och bara vill hem brukar jag göra det lite snabbare och enklare. Sopar kanske inte så jätte noga eller så, men det viktigaste är att det är frächast inne hos min ponny. Dom bor ju i stallet. Det är deras hem :)

2010-11-26 @ 16:55:35
URL: http://ungponnyn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0