Dagens UNDERBARA/DUNDERTAGGADE ridpass

Ååååh, jag är så lycklig.
Har saknat sååå att få vara i stallet och greja, fixa och rida.
Det finns inget bättre.
Och att vara sjuk och inte kunna greja och hålla på på TVÅ VECKOR, är hemskt!
Men nu äntligen kanske jag kan bli frisk igen!!
Känner mig iallafall fortfarande pigg och så, även fast jag kom hem nu.
Det är ju superbra!! :D
Kan visserligen vara den där värktabletten jag tog förrut, men det lär märkas om några timmar ;)

Iallafall så började jag med Julia.
Hade bootsen på henne, och hon trivs verkligen med dom.
Red på ett fält precis brevid gården, det är jättebra för det är ingen som harvat det innan snön och så nu. Så det är bara massa grästuvor och så snö, så det är jätte mjukt att rida på. Och jämnt och bra.
Jobbade mycket lydnat idag eftersom hon var så hiiimla pigg.
Arbetade först i skritten med lite mjukgörande och flyttade undan och så.
Jätte bra arbetade hon, sedan började jag trava och gick på lite volter.
Hon var rätt stel men det är förståndligt.
Mycket övergångar hela tiden jobbade jag med. Och att hon skulle vara uppmärksam på mig.
Vilket hon verkligen var, hon lyssnar till och med till bara röstkommando. Jag behöver inte ta i tyglarna, hon stannar såfort jag säger prrrrr, ni fattar ?;)
Så det är faktiskt super roligt att arbete lydnad med henne, när hon är så sjukt lyhörd.
Sen galopperade jag lite och arbetade exakt samma där.
Övergångar heeeela tiden, så hon inte hinner tänka på något annat än det jag ber henne om.
På det sättet hinner hon inte bli så övertaggad och pigg, utan hon blir istället uppmärksam på mig och vad jag vill eftersom jag hela tiden ber om nya saker.
Hon var faktiskt jätte duktig!
Och i slutet fick hon springa några sträckor fram och tillbaka och sträcka ut ordentligt.
Som en liten belöning för att hon vart så duktig.
Det gillade hon :)
Bästa ponnyn <3




Esmeralda nu då hahaha.
Shit asså, hon var nästintill ORIDBAR.
Det var som att rida på en levande bomb, bokstavligen.
Hon var SÅ SJUKT PIGG så jag inte visste va fasen jag skulle göra med henne xD
Först skrittade jag iallafall fältet runt, gjorde lite volter och försökte få henne med mig.
Märkes inte riktigt att hon var så pigg i skritten för hon skrittade på som vanligt liksom och gjorde det jag sa.
Men sen i traven hände det annat hahah.
Jag skulle börja trava och göra samma som med Julia, lite volter och bara känna lite på henne liksom. Även mycket lydnat på Esmis tänkte jag rida.
Men när jag från skritt skulle lägga på skänkel och börja trava, såfort jag gick på med skänkeln och smackade lite gjorde hon VÄÄÄÄÄRLDENS bock och satte av i spränggalopp hahah.
Guuud jag bara satt och vart helt paff, vad tog det åt henne som var så snäll och lugn liksom!?
Tog iallafall tillbaka henne såfort jag kunde ner i skritt och fattade trav på nytt.
Andra gången gick det bättre men hon bara trippade fram på tå, hon kunde verkligen INTE slappna av.
Jag försökte få henne tänka på annat och gjorde lite volter och red på men hon bara fortsatte trippa fram på tå, och hon låg ju på också. Gooosh helt sjukt, som ett jäkla ånglok!
Fick helt ärligt kramp i armarna så mycket jag fick sitta och hålla i henne, och såfort jag släppte fram henne minsta lilla total sprängdes hon.

Så jag tänkte att det inte var någon ide att sitta och trava på en ballerina med bomber under fötterna, så fattade galopp då istället och skulle se om det funkade bättre.
I fattningen tog hon (såklart) alla chanser i världen och bockade först AAAAALLLT hon hade och försökte sedan fortsätta med sina små glädjeskutt, men jag var med denna gången och fångade upp henne innan hon han med något nytt ;)
Jag galopperade på och det var HELT SJUKT som den lilla ponnyn fullkomligt taggade sönder sig själv!
Det kändes verkligen, helt bokstavligen som att rida på en levande bomb.
Hon verkligen blåste upp hela sig, låg på i munnen som fasen, och galopperade med sånt jäääkla tryck!  Jag kunde inte ens lägga på skänkeln för då var det rätt kört.

Men asså, jag fattar inte ens själv hur den LILLA plutten kan vara så helt in väggen galet taggad och pigg!? Det  känns som att rida på en storhäst! Det finns liksom så mycket att ta av!
Det är helt sjuuukt :o
Men jag galopperade på några varv på detdär fältet och i slutet lugnade hon faktiskt ner sig lite.
Jag kunde släppa fram henne liiiite, dock inte mycket alls.
Men när jag kunde det travade jag en stund, det gick bättre nu och jag kunde trava normalt iallafall.
Sen skrittade jag av.

Just idag hade jag ingen lust alls att åka av, därför töntred jag lite.
Jag brukar faktiskt släppa fram henne och låta henne göra allt sitt som hon behöver hahah.
Hon tycker ju det är helt sjukt roligt, och det tycker oftast jag med.
Men just idag var inte rätt dag.
Får rida henne ordentligt i helgen så ska vi allt se vad vi kan hitta på med all denna energin! :D
Hon är trots allt min lilla ängel som jag älskar mest av allt <3

Förra vintern <3<3



Oooj va långt jag skrev :o
Men haha ni förstår att jag är glad eller!?
JAG HAR LIKSOM VART I STALLET, OCH RIDIT BÅDA MINA ÄLSKADE HÄSTAR!
Det är verkligen det absolut bästa som finns :')
Kommer aldrig lämna er, jag lever för er <3


Kommentarer
Postat av: linnea - En ponny ryttare

haha lilla esmis som en bomb xD <3

2010-12-02 @ 17:59:09
URL: http://ungponnyn.blogg.se/
Postat av: Anonym

haha shiit jag minns den dagen så jävla väl xd haha. så underbar är hon lilla esmis.

och du med såklart :) <3



/frida<3

2010-12-02 @ 22:42:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0